miercuri, noiembrie 30

Lipsa somnului duce la creșterea grăsimii abdominale nesănătoase

Un nou studiu realizat de Mayo Clinic arată că lipsa unui somn suficient, combinată cu accesul liber la alimente, crește consumul de calorii și, în consecință, acumularea de grăsime, în special de grăsime nesănătoasă la nivelul abdomenului.

Rezultatele unui studiu comparativ, controlat și încrucișat, condus de Naima Covassin, doctor în medicină cardiovasculară la Mayo Clinic, arată că lipsa unui somn suficient a dus la o creștere cu 9% a suprafeței totale de grăsime abdominală și la o creștere cu 11% a grăsimii viscerale abdominale, comparativ cu somnul de control.

Grăsimea viscerală este depozitată adânc în interiorul abdomenului, în jurul organelor interne, și este strâns legată de bolile cardiace și metabolice.

Constatările sunt publicate în Journal of the American College of Cardiology, iar studiul a fost finanțat de National Heart, Lung and Blood Institute.

Lipsa unui somn suficient este adesea o alegere de comportament, iar această alegere a devenit din ce în ce mai răspândită. Mai mult de o treime dintre adulții din SUA nu dorm în mod obișnuit suficient, în parte din cauza muncii în ture, precum și a utilizării dispozitivelor inteligente și a rețelelor sociale în timpul orelor tradiționale de somn. De asemenea, oamenii au tendința de a mânca mai mult în timpul orelor de veghe mai lungi, fără a crește activitatea fizică.

„Constatările noastre arată că scurtarea somnului, chiar și la subiecții tineri, sănătoși și relativ slabi, este asociată cu o creștere a aportului caloric, o creștere foarte mică a greutății și o creștere semnificativă a acumulării de grăsime la nivelul abdomenului”, spune Virend Somers, doctor în medicină, profesor Alice Sheets Marriott de medicină cardiovasculară și cercetător principal al studiului.

„În mod normal, grăsimea este depozitată preferențial subcutanat sau sub piele. Cu toate acestea, somnul inadecvat pare să redirecționeze grăsimea către compartimentul visceral, mai periculos. Important este că, deși în timpul somnului de recuperare s-a înregistrat o scădere a aportului caloric și a greutății, grăsimea viscerală a continuat să crească.

„Acest lucru sugerează că somnul inadecvat este un declanșator nerecunoscut anterior pentru depunerea de grăsime viscerală și că somnul de recuperare, cel puțin pe termen scurt, nu inversează acumularea de grăsime viscerală. Pe termen lung, aceste constatări implică somnul inadecvat ca fiind un factor care contribuie la epidemiile de obezitate, boli cardiovasculare și metabolice”, spune Dr. Somers.

Grupul de studiu a fost alcătuit din 12 persoane sănătoase care nu erau obeze, fiecare având două sesiuni de 21 de zile în regim de internare. Participanții au fost repartizați aleatoriu în grupul de control (somn normal) sau în grupul de somn restricționat în timpul unei sesiuni și invers în sesiunea următoare, după o perioadă de pauză de trei luni.

Sursa.