miercuri, noiembrie 30

Cum să îți păstrezi inima sănătoasă pe măsură ce îmbătrânești

În timp ce înaintarea în vârstă crește riscul de a dezvolta boli cardiovasculare, o viață sănătoasă încă din tinerețe ar putea ajuta la prevenirea acestei boli, care este prezentată ca fiind principala cauză de deces atât la bărbați, cât și la femei, sugerează experții.

Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), bolile cardiovasculare (boli coronariene, accidente vasculare cerebrale și hipertensiune arterială) contribuie la 45% din totalul deceselor legate de bolile netransmisibile, urmate de bolile respiratorii cronice (22%), cancerele (12%) și diabetul (3%).

inima

Aproape 80 la sută dintre atacurile cardiace premature și accidentele vasculare cerebrale pot fi prevenite, dar măsurile preventive ar trebui să înceapă devreme.

„Măsurile preventive, cum ar fi evitarea fumatului, adoptarea unei diete sănătoase, exerciții fizice regulate, menținerea unei greutăți ideale, a tensiunii arteriale, a nivelului de zahăr din sânge și a colesterolului ar trebui să înceapă de la o vârstă foarte tânără”, a declarat pentru IANS Tapan Ghose, director și șef al Departamentului de Cardiologie de la Spitalul Fortis Flt Lt Rajan Dhall.

Bolile de inimă sunt cauzate în principal de acumularea de grăsimi, colesterol și alte substanțe în și pe pereții arterelor – cunoscută sub numele de ateroscleroză. Această acumulare începe de la o vârstă fragedă și duce la blocaje în care inima nu poate pompa suficient sânge pentru a satisface necesarul țesuturilor organismului. Acest lucru are ca rezultat diverse afecțiuni ale inimii și ale vaselor de sânge.

Simptomele tipice includ „dureri toracice sau angină pectorală care apare în timpul exercițiilor fizice și este ameliorată de repaus, lipsă de aer, palpitații, transpirații, dureri epigastrice pe care pacienții le atribuie de obicei acidității”, a adăugat Ghose.

Unii oameni au, de asemenea, o senzație de umplere a abdomenului superior, balonare și eructații acide (sau eructații) care sunt considerate ca fiind cauzate de aciditate, dar care reprezintă factori de risc.

La începutul acestui an, un studiu, publicat în revista JACC: Heart Failure, a dezvăluit că prevenirea apariției hipertensiunii arteriale, a obezității și a diabetului la jumătatea vieții – între 45 și 55 de ani – poate duce la un risc cu 86% mai mic de insuficiență cardiacă pe tot restul vieții.

Prevenirea acestor trei factori de risc până la vârstele de 45 și 55 de ani poate prelungi substanțial durata de supraviețuire fără insuficiență cardiacă, poate scădea morbiditatea legată de insuficiența cardiacă și poate reduce impactul insuficienței cardiace asupra sănătății publice.

Bărbații la vârsta de 45 de ani fără niciunul dintre cei trei factori de risc au trăit în medie cu 10,6 ani mai mult fără insuficiență cardiacă, în timp ce femeile la vârsta de 45 de ani fără niciunul dintre cei trei factori de risc au trăit în medie cu 14,9 ani mai mult fără insuficiență cardiacă, a arătat cercetarea.

Deși acești factori de risc tradiționali sunt aceiași atât la bărbații, cât și la femeile în vârstă, simptomele bolilor de inimă par să fie diferite la aceștia.

„În timp ce bărbații au o incidență mai mare a atacului de cord ca prim simptom, femeile au mai multe simptome atipice, cum ar fi senzația de oboseală, lipsa de energie, fatigabilitate ușoară. Depresia poate fi, de asemenea, un simptom al bolilor de inimă la femei”, a explicat Mukesh Goel, consultant senior (cardiologie) la Indraprastha Apollo Hospitals.

De asemenea, femeile tind să aibă un debut ușor întârziat al bolilor de inimă în comparație cu bărbații.

„Ele au, de asemenea, unii factori de risc unici, cum ar fi nivelurile relativ ridicate de testosteron înainte de menopauză, creșterea hipertensiunii arteriale în timpul menopauzei, boli autoimune, cum ar fi artrita reumatoidă”, a precizat Ghose.

O dietă adecvată, bogată în grăsimi transfuzate scăzute sau saturate, fructe, legume, nuci și uleiuri sănătoase, cum ar fi uleiul de muștar, poate ajuta la scăderea riscului de boli de inimă la bătrânețe.

Datorită raportului său ideal de acizi grași și antioxidanți naturali, uleiul de muștar se numără printre cele mai sănătoase uleiuri comestibile.

„Uleiul de muștar conține glucosinolat care luptă împotriva microbilor și are puternice proprietăți antibacteriene, antifungice și antiinflamatorii; prin urmare, este mult mai mult decât un simplu mediu de gătit”, a declarat Umesh Verma, purtător de cuvânt al P Mark Mustard Oil.

„Un studiu realizat de Școala de Sănătate Publică de la Harvard a arătat că trecerea la uleiul de muștar ca mediu de gătit a redus cu peste 70% riscurile de boli coronariene”, a declarat Vivek Puri, director general al Puri Oil Mills.

În plus, reducerea consumului de tutun, practicarea unei activități fizice timp de cel puțin 30 de minute în fiecare zi a săptămânii, consumul a cel puțin cinci porții de fructe și legume pe zi și limitarea consumului de sare la mai puțin de o linguriță pe zi pot contribui la prevenirea atacurilor de cord și a accidentelor vasculare cerebrale.

Potrivit recomandărilor American Heart Association, cel puțin 30 de minute de activitate aerobică de intensitate moderată, cinci zile pe săptămână, sau cel puțin 25 de minute de activitate aerobică viguroasă, trei zile pe săptămână, sau o combinație a celor două, pot stimula sănătatea cardiovasculară.

În afară de aceste măsuri de prevenție primară, este imperios necesar un screening adecvat atât la bărbați, cât și la femei, la intervale regulate.